South of Midnight

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S
South of Midnight je na první pohled mnohem komornější záležitost než We Happy Few. Jako kdyby se vývojáři vraceli ke svým kořenům, ačkoliv se nyní mohli opřít o Microsoft a jeho finanční prostředky. Tento přístup je mi ale sympatický a i proto je South of Midnight nakonec fajn dobrodružnou adventurou, která si dle mého názoru fanoušky určitě najde. Pro tu se vývojáři nechali inspirovat folklórem amerického jihu, k němuž někteří mají i díky svému původu blízko. Kvůli tomuto rozhodnutí má hra mnohdy hororovou atmosféru a je plná nejrůznějších příšer a dalších jevů, ačkoliv bych se ji neváhal nazvat i moderní pohádkou. Navíc díky tomu, že čerpá z jižanského folklóru, který my v Evropě moc neznáme, a je nám cizí, je dle mého názoru pro nás mnohem přitažlivější a zajímavější.
Hra South of Midnight se odehrává v tajemném městečku Prospero a sleduje mladou dívku Hazel, která žije se svojí matkou. Městečko hned na začátku postihne hurikán, jenž způsobí obrovskou katastrofu. Dům, v němž Hazel bydlí, je stržen řekou, navíc se v něm nachází v tu dobu i její matka. Hazel se proto vydá po řece svoji matku zachránit, ale během toho se začnou dít opravdu podivné věci. Hlavně se začnou objevovat všude opravdu děsivá monstra a Hazel navíc získá speciální schopnosti. Stane se Tkalkyní, která jako jediná může svoji matku zachránit, stejně tak své rodné město. Hra svým příběhem dokáže určitě zaujmout a udržet hráče v pozoru od první do poslední minuty. Zvláště když vývojáři hru podpořili solidně napsanou hlavní hrdinkou, která se bude muset vypořádat i s tíhou svého dědictví a rodinou minulostí, Zapomenout zmínit ale nesmím ani vedlejší zajímavé postavy a bytosti. To vše je pak podpořeno líbivou prezentací.
South of Midnight je dobrodružná akční adventura ze třetí osoby, která se odehrává v kolikrát pohádkově vypadajícím světě s nádherným designem, jehož jsem se po celou dobu hraní nemohl nabažit. Budete často procházet malebnou přírodou s pěknými scenériemi, po níž běhají jeleni, lišky nebo skáčou zajíci. Do toho budete pak potkávat krásně zpracované bytosti z jižanského folklóru, ať už je to obří mluvící sumec, který se stane pomocníkem hlavní hrdinky, tak velký krokodýl a další. Nebudu zde zbytečně spoilerovat. To je ale jen jedna tvář hry, protože dokáže být i pořádně děsivá a servírovat až hororové pasáže plné prasečích zdechlin a dalších nepěkných věcí, čímž připomíná Little Nightmares. Hra je docela lineární, ale je nutné dodat, že úrovně jsou často otevřenější a nabízejí prostor pro omezenější průzkum. A ten je nutný, protože jen tak získáte speciální herní měnu nutnou k nakupování nových schopností. Musím vývojáře ocenit i za rozmanitost úrovní, protože nechybí zmíněné lesní prostředí plné zvěře, ale Hazel se podívá i do bažin a dalších lokací, které byste od jihu Ameriky čekali.
Svět hry je opravdu nádherný a dokáže strhnout svým povedeným zpracováním, designem i atmosférou. Co ale herní náplň? Ta byla velkou slabinou u We Happy Few. A rovnou mohu říci, že je to lepší, ačkoliv ne dokonalé. Hazel bude většinou skákat, překonávat nejrůznější nástrahy a pasti, a do toho sem tam řešit menší logický problém nebo bojovat s protivníky. Pojďme ale pěkně popořadě. Pokud jde o skákací pasáže, ty jsou sice zpracovány jednoduše, ale jsou zábavné, a to i díky vyladěnému ovládání a postupně rozšiřujícím se možnostem hlavní hrdinky. Hazel na začátku umí jen skákat, ale nakonec se naučí dvojité skoky i plachtění, takže bude moci zdolávat i záludnější nástrahy. Bohužel hádanky jsou spíše slabší a nejsou moc nápadité, což je docela škoda, protože si dokážu představit, že by šlo vymáčknout z prostředí i mechanik hry více. Zvláště když mechanika v podobě možnosti třeba ovládat kouzelnou panenku je dost nevyužitá a zpracovaná nenápaditým způsobem. Stejně tak řešení rébusů jen tím, že přemístíte někam krabici či jiný předmět, moc neohromí.
Nejslabším místem hry South of Midnight jsou dle mého názoru souboje s protivníky. Ty se odehrávají jen v arénách, přičemž v nich musíte vždy zlikvidovat pár vln objevujících se neřádů s unikátní sadou pohybů a útoků. Ti mají solidně děsivý design, ale problém je, že je jich jen pár druhů, takže se jen opakují a jde tak po chvilce o dost rutinní a repetitivní záležitost. A z ní se hra nedokáže dostat ani skrze jinak solidně navržený soubojový systém, v němž si postupně odemykáte nové útoky a komba. Soubojový systém staví na klasickém čtení pohybu protivníků a dobře načasovaných úskocích a útocích, takový už dnešní klasika. Zatímco souboje s řadovými protivníky jsou dle mého názoru slabinou hry a ne zrovna zajímavou částí, to souboje s kolikrát velkými bossy jsem si maximálně užíval. Každý boss má výborný design, a navíc souboj s ním nespočívá jen v jeho mlácení, jako tomu je u řadových protivníků. Většinou vývojáři vyžadují nějakou tu jednodušší mechaniku, což se mi hodně líbilo.
South of Midnight je hra, která má silné, ale bohužel i slabé stránky. Přesto jsem si ji jako celek užil a jsem rád, že jsem si ji mohl zahrát. Pokud máte předplatné Game Pass, rozhodně stojí za vyzkoušení. Co se týče herní délky, na střední obtížnost mi zabrala necelých devět hodin s tím, že jsem se snažil úrovně více prozkoumávat, alespoň v první polovině. V druhé jsem už šel spíše hlavní cestou, protože jsem byl zvědav, jak vše nakonec dopadne. Znovuhratelnost je spíše menší, protože na první zahrání uvidíte prakticky vše, co hra nabízí.
South of Midnight je moc pěkná hra, jak už ostatně napovídají obrázky kolem, což je podpořeno i zmíněnou výbornou a svým způsobem originální stylizací, která ji odlišuje od mnohých jiných akčních adventur. Prostředí vypadá pěkně, nádherné je nasvícení, stejně tak se mi líbil design postav a hlavně monster, které Hazel během svého dobrodružství potká. Vše je krásně detailní a na konzoli Xbox Series X běží v rozlišení 4K. Vývojáři před vydáním slibovali 60 fps, ale během hraní jsem se setkal s poklesy, které jsou snadno pozorovatelné. Několik hodin jsem hru testoval i na méně výkonné konzoli Xbox Series S. Na ní vypadá také docela dobře, ačkoliv musíte přijmout nižší rozlišení i horší detaily. Co je ale horší, je framerate, který u Xbox Series S verze opravdu dost hapruje a na 60 snímků dosáhne jen v neméně náročných pasážích. Hlavně v druhé polovině je framerate opravdu špatný a hra bude potřebovat ještě optimalizovat.
Kromě vizuální stránky zaujme na South of Midnight i fantastický soundtrack od hudebního skladatele Oliviera Deriviera. Ten si přizval řadu jižanských hudebníků a použil tradiční nástroje, výsledkem čehož je řada výborných skladeb i písniček, které hrají během filmových scén a hlavně i hraní a navozují tu správnou jižanskou temnou atmosféru. Soundtrack je jednoznačně jednou z těch nejlepších částí hry South of Midnight, který se hodí i k samostatnému poslechu.

Ačkoliv to stále není u Microsoftu pravidlem, sem tam nám nějakou tu hru s českou lokalizací přinese. Určitě bylo trochu překvapením, že další volba padla na South of Midnight, protože určitě nejde o maninstream a nějakou velkou záležitost, která by si kladla za cíl oslovit miliony hráčů. Na druhou stranu díky lokalizaci by k sobě mohla u nás zlákat další hráče, kteří by ji jinak přešli. Zvláště když kvalita lokalizací her Microsoftu jde nahoru, takže překlad je zdařilý a během hraní jsem zaznamenal pouze dva momenty, kdy nebyla lokalizována věta a sem tam mě cvrnkla do nosu nějaká ta drobnost, ale nad tím jde mávnout rukou. Celkově lokalizaci musím jednoznačně pochválit, je přítomna nejen během rozhovorů, ale také u popisků postav, událostí i interfacu.
South of Midnight je určitě solidní dobrodružná akční adventura, která zaujme svým zpracováním, tématy jižanského folklóru, příběhem i postavami, krásným a rozmanitým designem úrovní a v neposlední řadě fantastickým soundtrackem, který je radost poslouchat. Ani hratelnost není špatná, vlastně jsem se po většinu času bavil, ale je škoda, že vývojáři nedokázali přijít s propracovanějšími hádankami i rozmanitějšími souboji s řadovými protivníky, a rozhodně také nepotěší slabší optimalizace. Pak bych byl určitě mnohem spokojenější, ale i tak mohu South of Midnight doporučit, zvláště pokud vlastníte předplatné Game Pass Ultimate.
Hodnocení článku
Galerie























Komentáře (21)
Dohráno. Za mě super zvládnutá AA singleplayer hra, kterých na PS2/PS3 generaci vycházelo plno a dnes žalostně chybí. Navíc s mou oblíbenou tématikou amerického jihu. Hratelností mi to hodně připomnělo Prince of Persia (2008). Nejspíš v Compulsion Games pracují bývalí zaměstnanci Ubisoft Montreal.
Dnes jsem dohrál a musím říci, že jsem si hru moc užil. Trochu mi přišlo, že jen to hra která jakoby k nám propadla časem z doby, kdy podobné hry vycházely na PS2. Optickou dnešní doby to znamená možná trochu prkenné ovládání, lineární úrovně a tak trochu plochou hratelnost. Jenže ta hra má srdce. Něco co jí odlišuje. Trochu se vymiká dnešní hrám, protože sází na úplně jiné věci než je dnes zvykem. Takže nevím jestli to byl její výtvarný styl, sdělování ne zrovna veselých témat pohádkovou formou nebo skvělá hudba od skoro vždy fenomenálního Olivier Deriviere. Vlastně nevím. Jen vím že jsem si těch 10h s ní fakt užil.
Ja mam za sebou asi 2h a jako pribeh me zajima, prvni souboje jsem se nechytal a ted zas uz je to takove jednoduche. Tesil jsem se, je to neco jineho tim zasazenim, ale zadna TOPovka to nebude. Prijemny relax :-)
Tak jsem ti vyzkoušel a nějak mě to nechytlo, ten soubojový systém mi úplně nesedl
@Matkychtivej: těmi barevnými myslíš tyhle? link
@Ashitaka: Já si nic zjišťovat nemusím. Vím o tom dost. To spíš ty se nauč používat vlastní hlavičku, místo hltání každého lejna, co si z prstu vycucá ten trotl z Twitteru. Ty si naopak zjisti něco o zasazení této hry, a potom si zkus uvědomit, jaký jsi idiot, co věří výplodům o tom, že byla hlavní postava raceswapnutá. Ty vole, z tebe musí být celá rodina nešťastná co jsi za tele.
@arnold: Mě to spíš nezajímá, dneska je internet plný hovadin, které do života nikdo skutečně nepotřebuje. Maximálně nolifeři a děti, který žijou v úplně jiném světě než dospělí lidé..
To je taky důvod, proč se na hry čeká pomalu dekádu, protože každé díte co nikdy nic nedokázalo, si myslí, jaký je kritik a na internetu poukazuje na to, co našel za " chybu " a to se mezi dětmi šíří rychle, navíc na první pohled nepoznáš jaký hrdina to nacvakal na klávesnici..
Řeší se úplné kosočverce jako fps, rozlišení apod, místo toho podstaného a to je hratelnost.. Mladí si ani neuvědomují, že dříve internet nebyl a informace se hltali z časopisů, demíček .. To byla doba, moc mi chybí, protože se neřešilo nic kromě hratenosti..
@Ashitaka: To je divné když hra vychází až 8.4. :), Já za předběžný přístup rozhodně platit nebudu, to ty peníze radši utratím za véču v restauraci, něco něco pro dětska. Podle mě si posedlý hledáním něčeho, co je normální, akorát tolik baštíš internet, až ti to leze na mozek..
Běž radši ven, třeba s chlapama na pivo, vypni si telefon a bav se jako normální člověk.
@Ashitaka: Jak konkrétně to, že se někdo nakonec (dle tebe asi s pistolí od SBI u hlavy) rozhodl o tom, že hlavní hrdinka hry bude nakonec černoška, poškodilo konkrétně tuhle hru? Ten tvůj hon na cokoliv co je jen lehce woke tady vidí asi všichni, ale konkrétně tady ti vadí co přesně?
@Ashitaka: Takže si barvení nemůžou udělat hru pro barevné kvůli ublíženým chudáčkům, jako jsi ty? Olalá. Prober se vločko. Můžou. Neznásilňují tu žádnou zajetou značku, postavy atd... jedou si originální námět zasazený do fiktivní černošské kultury. Na tom není absolutně nic špatného. Zkus se nad těma vašima lejnama, během toho kouření, někdy aspoň na chvíli zamyslet, a potom se možná nebudeš ztrapňovat pokaždé, když neuvidíš bělošku s nafouklou zadnicí a pětkama kozama.
A to, že se tam ze studia vyrojí pár rasistických degenů (jakým jsi očividně i ty, jen z druhé
strany), kteří serou hnusné hovna na sociálních sítích (stejně jako ty a tvůj kuřbuřt král), to na tom nic nemění.
Nelíbí se ti to, narativ není cílený na tebe? V pořádku. Ale proč se furt ztrapňovat a myslet, že jsi středobodem vesmíru? Fakt nejsi, jsi jen hňup.
@Ashitaka: Ty kouříš na twitteru Grummzovi ptáka každý den, že?
@StouperCZ: To jsi vystihl přesně, to co tady běžně vypisuješ odpovídá tomu, že buď vůbec nic nevíš, nebo jsi ještě adolescent, tak si zkus zajít do knihovny, i když u tebe by to bylo marné.
@Ashitaka: Proč ? :) Nemám nejmenší důvod, to přenechám dětem. Mám jiné starosti, které jsou mnohem podstanější než hry.
Ještě že nejsem posedlý hledáním trendů na internetu.. :). jak původně byl internet studnice moudrosti, dneska je to studnice hlouposti.
Toto sleduji od oznameni, moc me to zasazeni zaujalo a cz titulky k tomu. Tesim se a mam radost, ze to dobre dopadlo👍
@⚖️dr_chaos⚖️: No, černoši jsou tam asi ti hodni a běloši ti divní? Jinak nevim, zadna porucha tam myslim neni:)
@⚖️dr_chaos⚖️: link link
edit: pokud nejsi yngliš spýkr, tak jen "ano" :D
@Acemax67: objektivně, je tam nějaký SBI involvement nebo je to cajk?
Za mě ještě o bod vyšší známka. Po skutečně dlouhé době jsem nějakou hru dojel skoro na jeden zátah, vypadá skvěle, zní ještě líp. Příběh je fajn s plno zajímavými postavami. Kdo máte GP určitě zkuste. A kdo nemáte, třeba vás přesvědčí cena, tuším to je na Store kolem 1100kc.
Až bude na PS, asi vezmu.
Vypadá to parádně 👍